"A XXII. századra az emberiség megvetette a lábát a Marson. A világ leghatalmasabb vállalata, a Union Areospace Corporation elsődleges célul tűzte ki a vörös bolygó emberi életre alkalmassá tételét. Ezt azonban egy váratlan felfedezés zavarja meg, amikor is egy ősi marsi civilizáció nyomaira bukkannak. Hátrahagyott írásokból a tudósok megtudják, hogy a marsiak kifejlesztettek egy rendkívül fejlett teleportációs technológiát. A UAC prioritást váltva, e technológia fejlesztését teszi meg legfőbb feladatává és megkezdődnek a kísérletek...
Évekkel később a marsbeli bázison világítás és energia problémák lépnek fel. Nem beszélve a személyzet pszichológiai megviseltségéről, a különös eltűnésekről és halálesetekről a komplexumban. A UAC ennek rendbehozatalára küldi az egyik tanácstagjukat a bolygóra, a létszámhiányt kipótolandó katonákkal. Az egyik frissen érkezett tizedes meg is kapja a feladatául az egyik eltűnt tudós megkeresését. Az épp megtalálja a kérdéses személyt, amikor különös támadás éri a bázist. Az egyik kísérleti teleportkapun keresztül gonosz lelkek szállják meg a komplexumban élők 90%-át, vérszomjas lényekké változtatva őket és ezzel egy időben démonok tűnnek fel a bázis véletlenszerű pontjain és támadnak meg minden élőt. A tizedes elindul hogy vészjelzést küldjön a Földnek eközben kénytelen felvenni a harcot az átváltozott személyzettel és a kapu túloldaláról érkező szörnyekkel. Ahogy felfedezi a helyet úgy tud meg egyre többet a támadó démonokról és a kapun túli világról amit sosem lett volna szabad kinyitni..."
Huh. Ez jó hosszúra sikeredett! Legalább szemléltetnem, történetében (is) mennyiben eltérő a Doom harmadik fejezete az elődökhöz képest. Igazából nem is beszélhetünk tényleges folytatásról mert ez inkább a klasszikus első rész modernebb feldolgozása. A fentebb látható történeti áttekintésből észrevehető, a rebootolással jár a történet komolyabban vétele is, de ez kissé csalóka. Hogy miért írom ezt? A játék története alapvetően nem rossz, de a tálalás miatt mégsem jön át a teljes élmeny.
A legelső és legfontosabb mondanivalóm a játékkal kapcsolatban, hogy nagyon para! Nálam bőven elfoglalja a helyet az Alien játékok mellett mint a " Az Egyik Legfosatósabb Játék Ever". Ezt leginkább azzal éri el, hogy ügyesen játszik a fényekkel,pontosabban azoknak hiányával. A marsbeli kutatólaborok megfelelően nyomasztóak és sötétek és ha meg ez nem lenne elég, zseblámpánkat nem használhatjuk a fegyvereinkkel egyszerre. Ez a húzás olyan szintű taktikázásra kényszeríti a játékosokat, amire eddig talán meg nem volt példa. A legnagyobb baj ezzel viszont, hogy a játék felénél a lámpa és fegyver közti váltogatás inkább szálka lesz a szemünkben, mintsem egy izgalmas feature.
Az előző rész óta eltelt időnek köszönhetően a démoni ivadékok ijesztőbbek mint valaha. Megtalálhatjuk a klasszikus szörnyeket, mint a tűzlabdát dobáló Imp, a rakétás Revenant, de még a hatalmas Cyberdemon is tiszteletet teszi. Új rémségeket is kapunk a klasszikusok melle, például a nekem külön parafaktort jelentő pókszerű Trite-tot vagy annak "kistestvérét" a Tick-et. Szerencsére a démonok seregéhez megfelelően széles fegyverarzenál dukál. Visszatér a láncfűrész, a shotgun (a duplacsövű változat itt meg nem), a forgógépágyú a plazmapuska, a rakétavető és a BFG 9000 is. Ezenkívül újoncként használhatunk gépfegyvert és gránátot is akár. Érdekesség, hogy itt mar nem tudjuk egyből ellőni az összes skulót, hanem ha kifogy a tárunk újra kell töltenünk, ahogy azt szokás. Töltényeket, valamint a páncél és életcsomagokat a pályákon elszórva találjuk, illetve felfedezhetünk kódzáras tárolókat, amikben a szokásosnál is több motyót lelhetünk fel.
Hogyan tudhatjuk meg ezeknek a szekrényeknek a kódjait? Ezekben leginkább a megboldogult személyzet PDA készülékében lesz elrejtve az email-ek illetve a hangfájlok között. A PDA-nk egyébként a továbbjutásban is hasznos nemcsak a plusztárgyak megszerzésében. Egy ilyen megszerzett ketyerénél nem csak személyes dolgai töltődnek át a mi készülékünkbe, de biztonsági hozzáférésüket is megszerezhetjük, hogy továbbhaladhassunk az adott területen.
Egy másik újítása a játéknak az ún. user-interface használata. Ez a feature a gombok nyomkodását hivatott helyettesíteni és lényege annyiban merül ki, hogy egy terminálhoz érve a képernyőn belül a célkeresztünk kurzorra változik egy érintőképernyős modul benyomását keltve ezzel. Nem sok de ilyet azóta is talán csak a Quake 4-ben láttam. Minden szép grafika és remek karakter mimika mellett is érződik hogy ennél láttam mar jobbat a 2004-es évben a Half-Life 2-től es talán ez lett a Doom 3 veszte is, hogy a vele egy időben megjelenő vetélytárs majdnem mindent tudott, amit a cikk alanya, azonban tovább fejlesztve.
Még ugyan a történet megmenthetné a játékot, de az végképp nem húzza ki a csávából. Mint említettem nem rossz az alapfelvetés de mindezt B-filmes tálalásban kapjuk, és a legizgalmasabb részeket (pl. a letűnt marsi civilizáció kihalásának sztorija) csak elvetve tudjuk meg PDA bejegyzésekből vagy videó-lemezekből. A játék hangjai királyul vannak összerakva. Minden szörnynek megvan a maga hangja, amiről a koromsötétben is sikerülhet beazonosítani a legtöbb kreatúrát. Végül, ha létezik "A Világ Legjobb Játék Főcímzenéje" díj, azt magasan Chris Vrenna es Clint Walsh által jegyzett Doom 3 főtéma. Kellően zúzós metal, ami hűen tükrözi a Doom stílusát és világát.
Doom 3: Resurrection Of Evil
"2145 November 15-én, egy félresiklott teleportációs kísérlet következtében, a UAC marsi kutatóbázisát megtámadta a Pokol serege. Az invázió az létesítmény teljes pusztulásához és a személyzet összes tagjának halálához vezetett. Öt nappal később a Földről érkező felderítő osztag egyetlen túlélőt talált, egy tengerészgyalogos tizedest...
2146 Május 1-én egy űrszonda egy ismeretlen eredetű jelet fog a Marsról. Ennek következményeképp a UAC vezetősége bejelenti a Mars Program újrakezdését és egy kutatócsoportot küldenek a vörös bolygóra...
2147 Március 17-én egy mérnöki tengerészgyalogos és csapata, az egyik kutató kérésére felderítik az egyik katakombát a Mars felszíne alatt. A kutatás eredményeként, az egyik kamrában rábukkannak egy különös ereklyére. A tárgy megérintésekor azonban egy energia hullám söpör végig a bázison, megölve ezzel a tengerészgyalogos csapatát és megnyitva a marsiak ősi portálját, amivel újra szabadon engedi a Pokol erőit. A katonára és a kutatókra marad a feladat, hogy megismerjék az ereklye titkát és véglegesen bezárják a Pokol kapuját."
A játékhoz a megjelenést követő évben készült egy kiegészítő lemez is Resurrection of Evil néven. A történetet kicsit erőltettetnek érezem, de új tartalmak terén kapunk néhány új ellenfelet egy az Imphez hasonló Vulgart, egy böszme rakétás démont a Bruisert, valamint négy új bosst. Levadászásukban segítségünkre lesz három új fegyver. A Grabbergun a HL2-beli Gravitygun abszolút lenyúlása. Használatával tárgyakat húzhatunk magunkhoz közelebb vagy lőhetjük ki ellenségeinkre, de felhasználhatjuk ellenük felénk dobalt tűzgolyóikat is. Megkapjuk a második rész óta hiányolt duplacsövű sörétest is. Az alapjáték Soul Cube-ját helyettesítendő, kapunk egy ereklyét is, ami a legyőzött bossok után egy-egy képességeket ad nekünk az ereklye használatának időtartamára.
Ezután évekig csend honolt a Doom háza táján (leszámítva a Hollywood által kitermelt filmről is, de az... hagyjuk egyelőre...). Negyedik részt nem, viszont egy ráncfelvarrást kapott a sorozat, Doom 3: BFG Edition néven. Ez tartalmazta azt első két rész itt-ott módosított változatát a Doom 3-at es annak kiegészítőjét jelentős változtatásokkal és egy nyolc pályás küldetéscsomagot Lost Mission néven. Itt az alapjátékban megismert(és gyorsan elhalálozott) Bravo Osztag utolsó túlélőjét alakítjuk, aki egy tudós segítségével megpróbálja leredukálni az invázió mértékét. Ebben a felújított harmadik részben kapunk szebb és mindenek előtt világosabb grafikát, több lőszert es a páncélunkra szerelt lámpának köszönhetően képesek vagyunk egyszerre használni lámpánkat fegyverünkkel. Sokak szerint ezekkel a módosításokkal a játék sokat veszített a horror hangulatából. A felújítások ellenére viszont a grafika sem tűnik nagyobb számnak az eredeti verziónál. Mint arra mar rájöhettetek ez az újrakiadás nem nyerte el a többség tetszését, de én azért elvoltam vele.
Horror rajongóknak kötelező, de az egyhangú játékmenet es a lapos sztori miatt valószínű hogy nem lesznek tartós vendégek a Marson. Az idén megjelenő új Doom egyjátékos módja ha lehet hinni az igereteknek a zúzásra fog alapozni és háttérbe szorul a történet, akárcsak annak idején az első résznél. Az egyéb elszórt információk okán eléggé szkeptikus vagyok, de azért kíváncsian várom hogy újra elszabaduljon a pokol.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.