2016. október 23. 13:15 - Redfield

Resident Evil 4 (2005)

The Evil evolves

resident_evil_4-1680770.jpg2004 - Ősz

Hat évvel Raccoon Cityből való menekülése után, az akkori újonc rendőr, Leon S. Kennedyből az Egyesült Államok egyik legjobb kormányügynöke lett. A legújabb küldetése Spanyolországba szólítja, ahol az amerikai elnök eltűnt lányát, Ashley Grahamet kell felkutatnia. A nyomok egy kis faluba, El Puebloba vezetnek, ahol az agresszív falusiak azonnal rátámadnak az ügynökre. Szembe találkozik egy régi ismerőssel, és rájön, hogy nem ő az egyetlen még értelmes emberi lény a helyen. Ahogy megismeri a falut irányító ősi szektát, egy új szín tárul fel előtte a szörnyűségek palettáján . 

1999-ben már elhintették, hogy a Capcom a következő sorszámozott Resident Evil játékon melózik, de a tervek többsége zsákutcába vezetett. Azonban volt egy érdekes kivétel. A sorozat megalkotója, Shinji Mikami, a második rész fődesignerét, Hideki Kamiya-t kérte fel a sorozat következő részének megalkotására. Hideki egy dinamikus kameraszöggel megáldott, stílusos és vagány akciójátékot képzelt el, ami egy idő után annyira eltávolodott a megszokott koncepciótól, hogy a Resident Evil nevet dobták és inkább megalkottak a játék számára egy új világot, tele démonokkal. Így indult el a Capcom egy újabb sikersorozata, amit ma már Devil May Cry-ként ismer a világ... 

Ezt követte pár szintén füstbe ment terv, ám ezek között voltak használható ötletek, amiket átemeltek az ötödik részbe és annak DLC-jébe. Ilyen például az Ősvírus témája és a Spencer kastély. A negyedik rész legfeltűnőbb változtatása, a sorozat védjegyévé vált rögzített kamera kezelés kukába hajítása. Helyette a játékosok , a főszereplő karakter mögötti kameraszögből, TPS módban játszhatják végig a programot. Hideki után Mikami vette át a fődesigneri posztot. A játék mechanikai megváltoztatását azzal indokolta Mikami, hogy a Resident Evil Zero - nál is unta az első rész óta szinte változatlan játékmenetet, illetve a fejlesztőbrigád is belefáradt abba, hogy "még egy ugyan olyan játékot" kell összerakniuk.

resident-evil-4-ultimate-hd-edition-download.jpg

Persze nem mindenki értett egyet a paradigma váltással a csapaton belül, pedig ez még csak a kezdet volt. A játékhoz új történet készült, aminek az eddigiektől eltérően nem az Umbrella Vállalat volt a középpontja. A legfőbb változás azonban az ellenfeleknél történt, ugyanis megalkották a parazitával fertőzött embereket, vagyis a "Ganado"-kat és  kikerültek a képből az eddig ismert zombik. Mindezek ellenére vagy épp ezért egy, már korábban megismert karakter került a főszerepbe: a második rész egyik főhőse, Leon.

A "platform irigy" Shinji Mikami ugyan nagyon kardoskodott a Nintendo exluzivitásért, de szerencsére a játék több platformon is megjelent a Gamecube mellett, így idővel elérhetővé vált Playstation 2-re és PC-re egyaránt, majd később a Nintendo következő konzoljára, Wii-re is. A portolások sorozata nem ért véget, ugyanis 2014-ben megjelent a Resident Evil 4: Ultimate HD Edition, szebb grafikával és további finomításokkal a játékmeneten, új generációs konzolokra is. Az újításra szükség is volt, főleg PC-re, mivel az eredeti port, billentyűzetes célzással finoman szólva is igénytelenre sikeredett.

A játék akcióorientáltságát jól mutatja, hogy a főszerep itt a különféle fegyverekkel való lövöldözésé. Többnyire egy nagyobb területen fognak tömegesen ránk rontani az ellenfelek, így olykor kissé aréna-harccá degradálódnak a küzdelmek, de mivel lőszerünk még mindig éppen hogy csak van, lesz miért izgulnunk. Célkeresztünk nem lesz, viszont minden fegyver rendelkezik lézerirányzékkal, amivel egzakt lövéseket adhatunk le, akár különböző testrészekre is. Trollkodásaim egyike a felém rohanó falusinak kilőni a lábát hogy elboruljon, illetve az ellenünk bevetett különféle mezőgazdasági eszközöket is kilövöldözöm a parasztok kezéből. Apró design-beli hiba, hogy olykor előkapnak mondjuk egy másik sarlót, kb. a farzsebükből, de semmi sem lehet tökéletes. Ha netán felénk hajítják az eszközt, akkor sincs minden veszve, mert egy jól irányzott lövéssel megállíthatjuk az épp a fejünk felé repülő kapát.

 re4pc-gigante.jpg

Bizonyos szituációkban, a játékos interakcióba léphet a környezetével. Lerúghatjuk a létrákat, kiugorhatunk ablakon, kitérhetünk támadások elől, vagy kivégezhetünk legyengült ellenfeleket. Megjelennek a quick-time eventek is a játékban, amikor a játékosnak időre le kell nyomnia a képernyőn kijelzett gombokat. Ezek olyan helyzetekben történhetnek meg velünk, mint egy peremről való felkapaszkodás, egy kőgolyó kikerülése (a'la Indiana Jones), vagy egy főellenfél, szinte biztosan halálos kimenetelű csapása elől való kitérés...

A játék leghangsúlyosabb ellenfelei, az erőszakos falusiak, vagy ahogy a játék hivatkozik rájuk, a "Ganado"-k (a "jószág" splanyolul). Az eddig megszokott zombiktól eltérően, ők képesek közelharci fegyverek használatára és azok felénk hajításuktól sem riadnak vissza. Ha ez még nem lenne elég baj nekünk, kommunikálnak egymással és ezáltal képesek összedolgozni is. Ettől még persze nem kell nagy taktikai érzékre számítani, mert a végén úgyis nagy tömegben támadnak ránk és csak lőnünk kell a férgeket. Persze ettől még akadhatnak váratlan helyzetek, mint az oldalunkba illetve hátunk mögé kerülő szemétládák, akik időnként a szart is kiijesztik belőlünk, főleg, ha van olyan jó barátod, aki melletted ülve, kihasználva a feszültséget a legrémisztőbb pillanatban felüvölt, vagy megfogja a válladat. Az elején persze fura volt az első őrült parasztot lelőni. Még maga Leon is megjegyzi, ha a hullára tekintünk, hogy "Ez nem egy zombi.", de hamar megszokja az ember ezt a változást is. Néhol még kifejezetten ijesztőbbnek is hat egy tébolyult tekintetű vasvillával kapálózó elmebeteg, mint csoszogó zombijaink. Tévedés ne essék: a sorozat hű marad önmagához, ugyanis nem egyszerű földművelőkről van szó. A "Las Plagas" nevű parazita hordozói, akiket a bennük fejlődő lény irányít.

 20894bb5a05cc2e2e4b3c0a165ec0902-650-80.jpg

A tárgyaink egy rácsrendszert használó inventoryban foglalnak helyet (a'la Diablo), ahol minden tárgyunk elfoglal egy meghatározott számú négyzetet a rácson. A rács méretét fejleszthetjük a játék előrehaladtával, hogy több mindent képesek legyünk elcipelni magunkkal. Ha már a tárgyaknál és a fejlesztésekről volt szó, meg kell említenem a játék bizonyos pontjain feltűnő Kereskedőt. Nála tudunk fegyvert, vagy elsősegély sprayt venni, de a fegyvereinket is tudjuk fejlesztetni a közreműködésével. Fizetni az elhullott ellenfelek által hátrahagyott pénzzel, vagy a félreeső helyeken talált kincsek eladásával tudunk.

Akárcsak a legtöbb Resident Evil-ben, itt is kapunk feloldható tartalmakat. Új, végtelen lőszeres fegyvereket, új nehézségi szinteket és új játék módokat is. Utóbbinál meg kell említenem a "Separate Ways" nevű játékot, ahol a Resident Evil 2-ben is szereplő, Ada Wong szemszögéből élhetjük át a negyedik rész eseményeit.

A játékot mindent elsöprő kritikai siker érte és nem csak a saját sorozatát definiálta újjá, de a TPS játékok műfaját is. Ennek ellenére a következő cím, ismét egy, a sorozat számára ismeretlen műfajban talált magára.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulvel.blog.hu/api/trackback/id/tr5511738937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása