2015. július 03. 14:46 - Redfield

Fallout (1997)

War... War never changes...

A kezdboxart.jpgeti tematikám, miszerint ABC sorrendben végigviszem régi kedvenc játékaimat megdőlni látszik. Már az Alien játékok közben becsúsztatott Injustice is megtörte a koherenciát, de az utolsó szög a koporsóba az idei E3 bemutatók voltak. Pontosabban egy, ami a kedvenc játékom folytatását mutatta be, név szerint a Fallout 4-et.

Ez a sorozat, már az első rész óta kedvencem holott egy szokatlan témájú és kezelésű RPG-ről beszélünk. A többi szerepjátéktól eltérően itt magunk mögött hagyjuk a törpéket, sárkányokat és a többi fantasy elemet. A Történet szerint 2077 október 23-án a nyersanyag válság betetőzéseként, kitört a Nagy Háború, ami esetünkben egy mindössze alig két óra alatt végbemenő globális méretű atomháborút jelent. Az emberiség egy kisebb hányada megmenekült a pusztulástól, a háború előtt épült "Menedék"-nek nevezett óvóhelyeken. A mi karakterünk a 13-as számú Menedékben éldegél 80 évvel a háború után, amikor is a hely vezetője, a Felvigyázó közli velünk a hírt, miszerint a víztisztító rendszer csipje bekrepált és már csak 150 napnyi ivóvíz tartaléka maradt a 13-as Menedéknek. Kiküld minket hát a menedéklakók számára ismeretlenletoltes.jpg radioaktív pusztaságba, hogy találjunk egy vízcsipet vagy egy helyettesítő berendezést. Utazásunk során jó pár, ember (és egyéb lény) által benépesített kommunában fordulunk meg és szép lassan egy olyan összeesküvés szálait kezdjük kibogozni, ami nem csak a menedékünkre jelent veszélyt, hanem talán az egész emberiségre nézve is...

A legnagyszerűbb dolog ebben a játékban hogy innentől kezdve a világ és a környező települések sorsa a játékos kezében van. A legtöbb küldetést többféleképp elvégezhetjük, választhatunk negatív vagy pozitív végkifejlet között. Pl.: Megmentsem a falu vezetőjének a lányát vagy megöljem több pénzért?" Ennek köszönhetően tetteinkre a világ is reagálni fog és úgy viszonyul hozzánk legyünk kár jók akár gonosz karakterek. Ezeknek a tetteknek megfelelően a játék legvégén a narrátor sorra veszi mindegyik település későbbi sorsát és hogy mi vált belőlük közrejárásunknak köszönhetően.

A játék hangulata nafallout-screenshot-.pnggyrészt a 40-es, 50-es évek scifijeit idézi. A romos autók és épületek, sőt még a menedékbeli bútorok is is direkt retro-futurisztikusan vannak ábrázolva és akkor még nem is beszéltem az introban felcsendülő blues zenéről, ami a későbbiekben szintén a sorozat védjegyévé válik. Egy szerepjáték lévén mindennek megvan a maga kis háttértörténete, amiket karakterek elmondásából vagy különféle dokumentumokból olvashatunk ki. Az ilyenek miatt elég sokszor éreztem azt hogy minden összefügg mindennel. Az új világban rengeteg különféle faj képviselteti magát értelmesek és primitívek egyaránt. A gyarló embereken kívül megtalálhatunk itt a sugárzás hatására eltorzult egykori embereket azaz a ghoulokat, a (kezdetben) ismeretlen körülmények között átváltozott hatalmas szupermutánsokat. A sugárzástól nagyra nőtt patkányok, sáskák és a szép nagy karmokkal rendelkező óriás gyíkszerű halálkarmokat már nem is említem.

Bármelyik fajról legyen szó, rengeteg jól kidolgozott karakterrel találkozunk majd felfedezéseink maxresdefault_5.jpgsorán legyen szó a fura ghoul Vén Haroldról, Roncsváros seriff/polgármesteréről Killian Darkwaterről vagy akár A Mesterről mind külön egyéniségek saját történettel célokkal, amiket jó végig hallgatni akár huszadjára is. Ehhez nagyban hozzájárul hogy nem kevés karakter arcát leanimálták a készítők így ('97-hez képest egész jó) azok kezdetleges mimikával is rendelkeznek plusz szinkronhangokat is kaptak. Némelyik karaktert igen ismert színészek szólaltattak meg, elég csak a "MacGyver" és a "Csillakapu" Richard Dean Andersonjára gondolni Killianként, de például a történet elmesélését sem kisebb név végzi mint maga Ron Perlman. Pár nem játékos karakter csatlakozhat küldetésünkhöz. meglepően hasznosak mind harcban mind a nagyobb cuccok cipelésekor.

A harcrendszer körökre osztott, enyhén stratégia jellegű. cselekményeinket az akciópontok száma határozza meg, amennyi karakterünknek van. Ha például rendelkezünk 8 AP-val és 4-be kerül egy lövés a pisztollyal, akkor tudunk kétszer lőni, vagy egyszer és 2 AP-ért újra tölteni vagy lövés után 3 pontért benézhetünk a tárgylistánkba, de akár 5 pontért célzott lövést adhatunk le az ellenfél szemére pl. és a maradék 3-ért cserébe puszta kézzel kap egyet. 

A karakterünk rendelkezik hét tulajdonsággal. Ezek: Erő, Érzékelés, Kitartás, Karizma, Intelligencia, Ügyesség és Szerencse. Ezeket kell 1-től 10-es skálán behatárolni, Persze sosincs annyi pontunk hogy mindent 10-re huzzunk fel, ezeket azonfallout_character.jpgban módosítani tudjuk játék közben operációkkal vagy drogokkal. Opcionálisan választhatunk jellemvonást (max. kettőt) is a karakterünknek. Ezek olyan képességek, amiknek egyaránt megvan a pozitív és a negatív hatásuk is karakterünkre. Például a Fast Shot jellemvonást felvéve egy akció ponttal kevesebbe kerül a lövés, viszont így nem tudunk becélozni majd különböző testrészeket. Karakterünk rendelkezik képzettségekkel, amiket folyamatosan fejleszthetünk szintlépéseknél, ilyen a fegyvertípusokra (kis, nagy, energiafegyver, közelharci fegyverek stb.) való képzettség, de feltornászhatjuk a beszéd készségünket is ha valakit megakarunk győzni az igazunkról és diplomatikus megoldásokat preferáljuk a vérrontás helyett, valamit a lopás is egy ilyen képzettség, ha enyveskezű karakterrel akarunk játszani. A rengeteg képzettségnek köszönhetően a Falloutban mindenki maga döntheti el karakter generáláskor hogy milyen kasztba tartozzon és akár létrehozhat egyet ő maga is. Fejlődés alatt, alap esetben minden harmadik szinten kapunk egy új képességet, amivel tovább növelhetjük bizonyos képességeinket vagy sebzésünket, tulajdonságainkat, de egyéb pofásabb extrákat is választhatunk karakterünknek megfelelően. Ezek mellett szenvedhetünk nagyobb sérüléseket: Lebénulhat kezünk, lábunk, megmérgeződhetünk és kaphatunk sugárfertőzést is. Nyerő mi?

Bár ez leginkább a későbbi részekre lett igaz, a Fallout univerzum egyik sajátossága hogy nem mindig veszi magát komolyan és teli van különböző popkulturális utalásokkal. Elég csak megemlíteni a sivatag közepén eltűnő TARDIS-t, az egy ujjas bőrdzsekit a Mad Max 2-ből, vagy Kennyt, a Hub egyik rendőrét, akit ha megölök a következő üzenetet dobja ki a játék: 

"They killed Kenny!" 

"Those bastards!"

A Fallout egyik legismertebb árnyomaxresdefault_4.jpgldala, hogy nagyon bugos. Sokszor minden jel nélkül kidob a játék, eltűnnek küldetés szempontjából fontos szereplők, de olyan is volt hogy barátságos karakterek támadtak meg egyik pillanatról a másikra. A bugok egy másik negatívumból eredeztethetek, ami az hogy a játék nem teljes. A pontos indokkal nem vagyok tisztában, de megjelenés előtt egy halom tartalmat kivágtak a készítők. Így találkozhatunk félbemaradt küldetésekkel és elérhetetlen befejezésekkel is. Szerencsére azóta a neten jó pár vállalkozó szellemű modder jó pár javítást eszközölt és én magam  is egy ilyen moddal játszottam végig legutóbb a játékot. Egyes játékosoknak rövid lehet a program pláne szerepjáték mércével nézve, mindazonáltal nekem a kedvenc játékom a sorozatból még a sokkal hosszabb és komplexebb második rész dacára is.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulvel.blog.hu/api/trackback/id/tr97591780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása