Kalandjáték. A műfaj, amit ma már igen kevesek ismerhetnek, a fiatalabb generációból, pedig talán az egyik húzóágazata volt a videójáték-iparnak a 90-es évek hajnalán. Az azt megelőző időszakokban csupán szöveges kalandjátékok léteztek, ahol a játékosnak kellett begépelni, hogy épp mit csinál a karaktere és mivel stb. Ezt unta meg a LucasFilm Games (avagy későbbi nevén Lucas Arts) egyik programozója Ron Gilbert, aki létrehozta az új kalandjátéka alapjául szolgáló rendszert a Script Creatuion Utility for Maniac Mansion-t, röviden SCUMM-ot, aminek hála a játékosnak elég volt egy egér a játékhoz és nem kellett hosszú sorokat gépelnie sem.
Az első SCUMM-al készült játék, ahogy a rendszer neve is mutatja a Maniac Mansion volt, ami Commodore 64-re és Apple II-re jelent meg.
"Egy őrült tudós Dr. Fred Edison elrabol egy Sandy nevű lányt, hogy kísérleti alanynak használja. Dave barátnője segítségére siet, két barátjával kiegészülve, így talán nem csak megmenthetik a Sandyt, de felfedhetik a több esztendős titkot is az őrült Edison családról."
Ehhez a semmilyen kissé aranyosnak tűnő sztorihoz egy kissé horrorszerű, bár inkább horror paródia hangulat társul, ami a legtöbb ehhez tartozó klisét felvonultatja az őrült tudóstól a rémisztő kastélyon át a fura csáp-lényekig. A játék elindításakor Dave mellé hat választható karakter közül kell választanunk kettőt, akiket magukkal viszünk a kalandra. Itt az a csavar, hogy mindegyik karakter más másban jó (pl. a kocka Bernard az elektronikában jártas, így könnyen szétszerel vagy összerak dolgokat). Ennek megfelelően a befejezés is változhat és összesen ötféle végkimenetel létezik, attól függően, melyik karaktereket választottuk, kik haltak meg, illetve kikkel visszük végig. Apropó, ugyan a játék inkább humoráról híres, ennek ellenére azonban könnyen elhalálozhatunk, illetve ha elkap az Edison család egyik tagja könnyen tömlöcbe kerülhetünk, ahonnan csak a jó öreg rozsdás kulcs adhat szabadulást.
Játék közben karakterünk rengeteg objektummal és tárggyal kerülhet interakcióba, leginkább a képernyőn általunk kiválasztott parancsok által. Nyomni, húzni és odaadni tudunk másoknak dolgot, de kinyitni becsukni és felvenni is lehet adott tárgyakat. Ezek a felvételükkor bele kerülnek a szöveges tárgylistánkba, amiket a parancsok alatt találunk meg a kezelőfelületen.
A program sikere okán több átirat is készült belőle többek között PC-re és NES-re is. 2004-ben egy remaket is kitermelt magából a lelkes rajongó tábor "Maniac Mansion Deluxe" néven, ami szebb grafikával, színnel és hanggal hozta el nekünk az alkotást. Érdemes még megemlíteni a program alapján készült kanadai sorozatot, aminek sok köze a nevén túl nem nagyon volt az alapműhöz. Mindezek mellett folytatás is készült a játékhoz 1993-ban, de az már egy merőben más hangvételű történet volt...
Itt pedig egy 9 PERCES! végigjátszás található a játékhoz, amin jól megvizsgálhatjuk hogy is nézett ki a kalandjátékok ősatyja...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.